In het vizier komen bij nieuwe klanten, waarde toevoegen met je product of dienst aan klanten, uniek zijn en het aangaan van een zakelijke verbintenis. Dat is onder andere wat ondernemen zo mooi maakt. Maar hoe verleid je een nieuwe klant en zorg je ervoor dat hij of zij jou ook aantrekkelijk vindt? Dat is voor sommigen een grote uitdaging, zoals we in onze vorige blog beschreven, maar we helpen je er graag bij.

“Zo, jij bent echt heel aantrekkelijk!”

Het zou mooi zijn als veel nieuwe klanten dat zouden vinden, maar wat is daarvoor nodig? Allereerst heb je een goed sociaal LinkedIn profiel nodig om aantrekkelijker te zijn dan iemand anders. En daar vallen eel tips over te geven. Zoals het vermelden van jouw kennis en expertise, de gevolgde opleidingen, het aangeven van URL’s en het toevoegen van referenties. Maar dit zijn wat ons betreft drie zaken die altijd op orde moeten zijn:

Tip 1: Zorg voor een professionele profielfoto

“Je krijgt maar één keer een kans om….” Precies, om een goede indruk achter te laten. Als je aantrekkelijk wilt worden via social media dan moet allereerst je profiel kloppen en vertrouwen uitstralen. Waarom dat juist bij LinkedIn zo belangrijk is? Omdat 94% van de mensen die jou willen ontmoeten je eerst opzoekt via Google. Het zakelijke platform LinkedIn komt dan in het merendeel van de gevallen bovenaan te staan.

Daarom het advies om in ieder geval jezelf niet in vakantie outfit op LinkedIn te laten zien. Tenzij je bijvoorbeeld duikinstructeur bent en dit extra wilt benadrukken. Dan heeft de opvallende foto nog met je werkzaamheden te maken. Helemaal geen foto is geen optie, want social media is mens-tot-mens contact waarbij je, net als in elke relatie, wilt weten met wie je mogelijk stappen gaat ondernemen. Online daten doe je toch ook niet zonder foto?

Tip 2: Maak met een headline duidelijk wat jou uniek maakt

Een voorbeeld; onder het LinkedIn profiel van Marlijn van Iersel staat: “Ik help je in contact te komen met moeilijk te bereiken eindbeslissers, leads & prospects.” Duidelijk toch? Zie het maar als zakelijk speeddaten. We leven in een steeds snellere digitale wereld waarbij je nieuwe klanten aantrekt als gelijk duidelijk is waar ze jou voor wakker mogen maken. Het helpt trouwens ook om scherp over jezelf te zijn.

Tip 3: Vul je contactinformatie aan

Ben je weleens op een website terechtgekomen waar je nogal veel moeite moest doen om ergens de contactgegevens terug te vinden? Waarschijnlijk wel en dan ga je mogelijk verder surfen, op zoek naar een alternatief. Zorg er dus voor dat persoonlijke communicatiegegevens, zoals telefoonnummer, website, e-mailadres, social media gegevens en mogelijk andere URL’s, vermeld staan bij je contactinformatie. Check het, want het voorkomt dat je mogelijke businesskansen mist.

Met deze drie tips heb je in ieder geval de basis gelegd voor een aantrekkelijk sociaal profiel, maar wat kun je allemaal doen aan…

“Wow! Die valt op zeg!”

Je kunt nog zo’n mooi profiel hebben, maar mensen moeten nog steeds naar je toe willen komen. Wanneer ga je zelf naar iemand toe? Als je weet wat hebt aan die persoon en je op geregelde momenten door hem of haar geïnformeerd wordt waarschijnlijk. Daarom tips 4 tot en met 6 om mee op te vallen:

“Tip 4: Deel informatie over je kernexpertise”

Bij deze tips zou ook kunnen staan; plaats wat minder over je fantastische producten of diensten. Want daarin ben je meestal niet uniek. Zo denken wij dat onze toegevoegde waarde ligt bij het delen van kennis rondom manieren om klanten te werven, bijvoorbeeld in deze blog. Dat betekent ook dat je niet alles zelf hoeft te schrijven, maar ook artikelen rondom je vakgebied met anderen kunt delen. Daardoor kom je nog beter in het vizier bij nieuwe klanten, want ze weten dat ze voor uitdaging x,y of z bij jou moeten zijn.

“Tip 5: Communiceer zo persoonlijk mogelijk, blijf dichtbij jezelf”

Als je schrijft, doe het dan zoals je ook praat. De lezer heeft dan namelijk het gevoel dat je het tegen hem of haar hebt. Ervaar jij deze blog ook zo? We horen het graag. En vergeet niet dat als je eigen blogs of artikelen deelt om kort aan te geven waarom dat zo interessant is voor anderen om te lezen.

“Tip 6: Denk na wie jou nog meer kan laten opvallen”

Een veel vergeten tip, die voor enorme positieve effecten kan zorgen. Het is helemaal niet gek om letterlijk aan iemand te vragen of hij of zij jouw informatie zou willen delen. Dan krijg je namelijk een sneeuwbaleffect en val je bij nog meer mensen op. Waarom iemand dat voor jou zou doen? Als je bereid bent om hetzelfde voor hem of haar te doen. Volg dus zelf ook je trouwste klanten online, deel hun artikelen, geef ze een compliment en discussieer mee. Dan ontstaat vanzelf de wisselwerking waarbij een onderlinge relatie nog aantrekkelijker wordt en je elkaar kunt versterken.

Eens?

Wil jij weten wat social selling voor jou op kan leveren?
Vraag gratis een 15 min advies gesprek aan en kijk wat het beste bij jouw bedrijf past.