Deze titel lijkt misschien wat merkwaardig maar het is een serieuze vraag. We zijn erg nieuwsgierig naar jouw antwoord, want nieuwe deuren openen is over het algemeen hard werken. Werf je nieuwe klanten door te bellen, LinkedIn te gebruiken, nieuwsbrieven in te zetten, naar netwerkevenementen te gaan, ontbijtsessies te bezoeken of heb je het geluk dat het bij jou vooral gaat om mond op mond reclame?
Nieuwe klanten werven gaat in ieder geval anders
Vorig jaar, op 25 mei 2018, werd klanten werven in ieder geval anders door de invoering van de nieuwe AVG wetgeving. Ongetwijfeld houd je nu rekening met de aangescherpte privacy richtlijnen.  En dat is maar goed ook. Want als jouw bedrijf zich niet aan de regels van deze nieuwe wetgeving houdt, riskeer je een boete die kan oplopen tot €20 miljoen of 4% van de jaaromzet – het hoogste van de twee bedragen. Of klanten werven daardoor nog leuk is bepaal je vooral zelf. Wij zien vooral veel nieuwe kansen ontstaan en zullen dit ook uitleggen. Laten we allereerst nog even teruggaan naar wat uitdagingen in het klantcontact:

Bellen

In het verleden dachten we mogelijk wat vaker dat we elk bedrijf konden overtuigen van een zakelijk huwelijk, zoiets van “Ja ik wil u als klant!” Tegenwoordig vraag je eerst om toestemming of je wel of niet de persoonsgegevens van iemand mag gebruiken zolang er nog geen relatie is. De klant geeft hier in feite mee aan “Ja, misschien wil ik het wel met u gaan proberen.” Eigenlijk is het net zoals het gaat in je privé leven. Je vraagt ook niet bij de eerste afspraak iemand ten huwelijk. Personen die een zakelijk huwelijk niet met je zien zitten kunnen een ‘bel-mij-niet-verzoek’ laten registreren. Een zakelijk blauwtje lopen kan dus ook! En hoe zat het ook alweer met iemand die klant is? Die mag je alleen benaderen voor gelijksoortige producten en diensten die hij of zij al heeft afgenomen. Ook in een relatie wil je wel blijven weten waar je aan toe bent!

E-mailen, appen en direct messages

Daar geldt eigenlijk hetzelfde voor als hetgeen genoemd onder ‘bellen.’ Je mag wel contact zoeken als het communicatiekanaal specifiek is opengesteld voor bepaalde berichten. Denk aan de bekende info@bedrijfnaam.nl. Verder mag je e-mail groepen niet zomaar voor andere doeleinden gebruiken of delen met derde partijen zonder goedkeuring. Heb je weleens een e-maillijst naar een partner of leverancier gezonden of lijsten van andere leveranciers samengevoegd? Onze tip: Niet meer doen!

AVG geeft business kansen

Eigenlijk is de AVG wetgeving prachtig, want van de klanten of prospects die wel toestemming geven weet je dat er een bepaalde relatie of interesse bestaat. Dan scheelt je een hoop marketingbudget die je in het verleden onnodige spendeerde aan mensen die nooit iets van je zouden afnemen. Maar hoe kom je dan toch in contact en kan je nog steeds sales en marketing bedrijven?

De kans

De reden waarom mensen met elkaar zakendoen is sinds mensenheugenis niet veranderd; het gaat om zaken als respect, vertrouwen, wederzijds contact en oprechte interesse in elkaar. Respect en vertrouwen krijg je tegenwoordig steeds vaker online. Vooral als je in staat bent om duidelijk te maken waar jouw kernexpertise ligt waarbij je klanten kunt helpen. Wederzijds contact gaat ook online en als je er slim in bent bereik je tienduizenden mensen in één keer. Maar opmerkelijk genoeg wordt er bij ‘oprechte interesse’ vaak iets vergeten als we bijvoorbeeld LinkedIn gebruiken:

Er wordt teveel gezonden en te weinig online op nieuwe klanten gereageerd!

Als je bedenkt dat 80% van de B2B-leads van sociale media komen via LinkedIn dan valt hier nog een enorme winst te behalen. Nog een tip: Ga dus de interactie aan en reageer!

Klantcontact begint online ook met reacties geven op mensen die je graag als klant zou willen hebben. Net als in een normaal gesprek. Maak daar tijd voor, want niets is menselijker dan dat een online reactie ervoor zorgt dat er later een kop koffie gedronken wordt. Dan ben je toch mooi binnen. Ons bevalt dat heel goed! Gaan we horen wat jouw antwoord is op de vraag in de titel?

Trouwens….De koffie staat klaar!

NB: In onze volgende blog geven we je tips hoe je jouw online zichtbaarheid sterk kunt vergroten

Wil jij weten wat social selling voor jou op kan leveren?
Vraag gratis een 15 min advies gesprek aan en kijk wat het beste bij jouw bedrijf past.