Leadgeneratie is dé manier om nieuwe klanten aan te trekken. Ze komen immers niet spontaan voor de deur staan – en gaan helemaal niet vanzelfsprekend over tot een aankoop of investering. Maar wat is leadgeneratie en hoe zet je dit op de juiste manier in? Waarom is warme leadgeneratie zoveel beter dan koude leadgeneratie en hoe belangrijk wordt social selling?

Wat is leadgeneratie nou precies?

Leadgeneratie is een parapluterm en omvat alle activiteiten die te maken hebben met het werven van nieuwe klanten. Je kunt denken aan het bijwonen van beurzen, het opzetten van evenementen, reclame maken en uiteraard ook gewoon elk bedrijf in het telefoonboek opbellen om te zien hoe er gereageerd wordt.

De meeste leadgeneratie is koud. Dit betekent dat de beller vaak niet weet welke persoon hij of zij spreekt, of er interesse is bij de persoon die gebeld wordt én vaak niets weet van de situatie in het bedrijf dat opgebeld wordt. Koude leadgeneratie wordt daardoor vaak gezien als onpersoonlijk, storend en ongericht. En dit is eigenlijk best wel ouderwets geworden. Je wilt immers geen stoorzender zijn wanneer je een sale probeert te verzorgen. Je wilt dat je met open armen ontvangen wordt, omdat je dan pas echt optimaal leadgeneratie in kunt zetten.

Het verschil dat warme leads maken voor jouw leadgeneratie

B2b leads genereren doe je door de juiste persoon te benaderen op een geschikte manier, op een tijd die voor de potentiële klant uitkomt. Wanneer je dit voor elkaar krijgt, wordt er geluisterd naar welke oplossing jij kunt bieden voor een probleem dat actueel is bij het bedrijf dat je spreekt.

Dat klinkt lastig, maar het is tegenwoordig goed te realiseren door LinkedIn in te zetten. Dat is waar social selling het best tot zijn recht komt. Door slim te zoeken, vind je de personen die interesse hebben in wat jij doet. Wordt dit opgevolgd door een strategische LinkedIn-campagne, dan maak je optimaal gebruik van de kansen die leadgeneratie biedt. 

Twee sterke tips om leadgeneratie nog beter in te zetten

Wil je optimaal gebruikmaken van leadgeneratie, dan helpen we je graag verder met twee tips om social selling nog wat meer kracht bij te zetten.

Geef iets weg

Wanneer je een gratis product of informatie in de vorm van een eBook weggeeft, weet je zeker dat je de juiste kanalen bereikt. Mensen die hier interesse in hebben, zijn potentiële klanten. Wanneer zij een lead worden in ruil voor een geschenk, kun je meer mensen op een directe manier benaderen.

Gebruik CTA’s

Elke campagne moet een Call to Action (CTA) hebben. Je moet de potentiële klant namelijk wel vertellen wat hij of zij moet doen. Hoe makkelijker je de route maakt, hoe meer klanten je naar je deur krijgt omdat ze niet verdwalen tijdens het proces. 

Wil je beter gebruikmaken van leadgeneratie? Neem dan eens contact met ons op, wat dat is precies waar wij je graag bij helpen.