Inbound recruiting, een andere manier van talent werven

Inbound recruiting is meer dan een hippe term. Het is een andere manier van talent vinden, waarbij de succesratio vaak vele malen hoger ligt. Je jaagt hier niet op de potentiële talenten, maar je ‘lokt’ de helden van morgen naar jouw bedrijf. Dit doe je onder andere door contentcreatie. Ben jij bijvoorbeeld op zoek naar Java-ontwikkelaars, dan zorg je ervoor dat je interessante content over Java plaatst, zodat de relevante mensen bij jou terecht komen.

Geen eindeloze zoektochten meer op de banenmarkt, niet meer overal adverteren om werkzoekenden te vinden. Met inbound recruiting investeer je eenmalig in het opzetten van relevante content, waardoor je nu én in de toekomst de talenten naar jouw bedrijf haalt.

Wat is het verschil tussen inbound recruiting en employer branding dan eigenlijk?


Inbound recruiting wordt vaak verward met employer branding. Heel gek is dat niet. Beide manieren van talentacquisitie zijn zo ingericht dat het talent naar jouw bedrijf komt. Maar bij employer branding stuur je een boodschap de wereld in over jou als ondernemer en waarom je een goede werkplek kunt bieden. 

Dat is niet het geval wanneer je op zoek gaat naar inbound talent. Daar gaat het juist om het vinden van relevante sollicitanten, met een compleet traject. Het begint met het wekken van interesse, om vervolgens contact te leggen en ervoor te zorgen dat deze persoon ook daadwerkelijk komt solliciteren bij jouw bedrijf.

Wil jij weten wat social recruitment voor jou op kan leveren?
Vraag gratis een 15 min advies gesprek aan. 

Wat is het voordeel van het zoeken naar inbound talent op deze manier?

Allereerst is het belangrijk om in te zien dat je op deze manier als onderneming een toegevoegde waarde biedt voor alle mensen die de content lezen. Plaats je een vacature, dan heb je de baanzoekenden niets te bieden qua informatie. Je wilt immers letterlijk alleen dat mensen komen solliciteren. Zoek je naar inbound talent, dan plaats je juist relevante content die aantrekkelijk, informatief of verrijkend kan zijn voor de ontvanger.

Op die manier heb je al een klik met de talenten voordat ze de deur bij je openen. Zij weten dat jouw business de plek is waar zij verder kunnen leren en dat hun kennis tegelijkertijd van belang is.

Dit is dé manier om talenten weg te trekken bij de concurrenten. Zeker wanneer dit talent het gevoel heeft dat hij of zij niet op de juiste plek werkt op dit moment. Inbound talent zoeken zorgt op die manier voor een hogere conversie én een sterk imago. Alle talenten die op dit moment nog geen interesse hebben in de vacature die jij hebt, lezen de content ook en zullen daardoor jouw bedrijf eerder kiezen dan een concurrent.

Wat kan inbound recruiting voor jouw bedrijf betekenen?

 

Ben je een opschalende startup of juist een brede onderneming die extra functies ingevuld moet hebben? Hoe jouw bedrijf er ook uitziet, je hebt de juiste talenten nodig om processen te optimaliseren en een prettige werksfeer op te zetten.

Wil jij weten hoe wij inbound talent kunnen vinden door inbound recruiting in te zetten? Bel ons dan vandaag nog op 026 21 32 380 om een afspraak te maken. Binnen een kwartier weet je precies hoe Leadlinq het verschil maakt voor jouw business.